Vyöarvokohtaiset perustekniikat


10. Gup Valkoinen vyö

Tulossa


9. Gup Valkoinen vyö keltaisella raidalla

Tulossa


8. Gup Keltainen vyö

Niunja so sonkal kaunde daebi makgi

  • Tasapainotuksessa etukäsi käy nyrkissä noin posken korkeudella ja takakäsi noin silmien korkeudella takaviistossa, kyynärpäät rentoina alaspäin
  • Tekniikan puolessa välissä kädet alkavat muodostaa veitsikättä
  • Torjuva osa viistottain osumahetkellä
  • Taaemman käden kämmensyrjä vartalon etummaisen rintalihaksen alla noin 3 cm irti vartalosta
  • Vartalo viistottain (half-facing)

Gunnun so nopunde baro jirugi

  • Osumahetkellä rystyset silmien korkeudessa
  • Muilta osin samat periaatteet kuin Gunnun so kaunde baro jirugissa (ks. 10. gupin käsitekniikat)

Niunja so sang palmok makgi

  • Kaksoistorjunta; etukäsi on ensisijainen, takakäsi toissijainen torjunta
  • Kädet tasapainottuvat etummaisen rintalihaksen edessä
  • Tasapainotuksessa kämmenselät osoittavat ulospäin ja ylös menevä käsi on ulkopuolella (”ylös-ulos”)
  • Palmok sivulle ja kyynärpää luonnollisesti taaksepäin
  • Vartalo viistottain (half-facing)

Gunnun so bakat palmok chookyo makgi

  • Tasapainotus noin pallean korkeudessa, torjuva käsi sisäpuolella kämmenselät vastakkain
  • Torjutaan suoraan hyökkäystä vastaan yläviistoon
  • Kyynärpää johtaa liikettä antaen torjunnalle piiskamaisen luonteen
  • Torjuva osa vartalon keskilinjalla
  • Otsan ja sisemmän kyynärvarren välissä n. 7 cm, kyynärpää n. 45 astetta vaakatasosta ylöspäin
  • Hartiat saavat kiertää luonnollisesti voimaa haettaessa
  • Hartiat suoraan eteenpäin (full-facing)

Niunja so sonkal kaunde bakuro taerigi

  • Kädet käyvät rinnan edessä iskevä käsi sisäpuolella kämmenselät vastakkain, ranteet ristissä (eivät liimattuina)
  • Iskuhetkellä veitsikäsi hartian keskilinjalla
  • Liike lähtee kyynärpää edellä
  • Vartalo viistottain (half-facing)

Jatkuva liike (continuous motion / yonsok dongjak)

Dan-Gun-liikesarjan tekniikat 13-14 (gunnun so bakat palmok najunde makgi + gunnun so bakat palmok chookyo makgi) suoritetaan jatkuvana liikkeenä. Myöhemmin jatkuvia liikkeitä esiintyy myös muissa liikesarjoissa.

  • Kaksi erillistä tekniikkaa suoritetaan kokonaisilla toisistaan riippumattomilla aaltoliikkeillä
  • Liikkeet suoritetaan ilman normaalimittaista taukoa niiden välissä
  • Muilta osin normaali hengitys, mutta uloshengitys jatkuu kevyesti koko ajan liikkeiden valmistumisen välissä
  • Liikkeet tulee suorittaa kauniisti ja sulavasti
  • Jatkuvan liikkeen sovelluksissa ensimmäisen tekniikan tulee olla aina torjunta

7. Gup Keltainen vyö vihreällä raidalla

Gunnun so sun sonkut kaunde tulgi

  • Tasapainotuksessa kädet ovat rennosti koukistettuina rintakehän edessä, nyrkin kämmenpuoli kevyesti viistottain vartaloon päin
  • Kädet tekevät pienen pyöreän liikkeen takaviistoon piston alussa
  • Toisen käden kämmen torjuu vastustajan mahdollisen hyökkäyksen yhtäaikaisesti piston kanssa
  • Torjuvan käden liike on sivulle ja alas
  • Piston on oltava suora ja osuttava keskelle
  • Hartiat rentona suoraan eteenpäin (full-facing) ja pisto keskikorkeuteen
  • Lopussa torjuva käsi on pistävän käden alapuolella lattakätenä, kämmenselkä lähellä pistävän käden kyynärpäätä

Gunnun so dung joomuk nopunde yop taerigi

  • Kädet käyvät ristissä rinnan edessä, iskevä käsi ulkopuolella
  • Rystyset osumahetkellä silmien korkeudessa)
  • Käsi hieman koukistettuna
  • Suoritus on muutoin samantyyppinen kuin sonkal bakuro taerigi (ks. 8. gupin käsitekniikat
  • Hartiat viistottain (half-facing), rystysten ulkopinta käännettynä sivulle

Gunnun so bakat palmok nopunde hechyo makgi

  • Tasapainotuksessa kädet käyvät rintakehän edessä ristissä siten, että etujalan puoleinen käsi on ulompana
  • Kyynärvarret (palmok) torjuntahetkellä hartianmitan päässä toisistaan
  • Kädet n. 45 asteen kulmassa ja kyynärpäät n. 35 astetta ulospäin
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Gunnun so kyocha joomuk najunde noollo makgi

  • Tasapainotuksessa kädet tulevat yläviistoista
  • Nyrkit menevät ristiin alimpien kylkiluiden kohdalla ja painaltavat ristissä loppumatkan alaspäin
  • Torjunta keskilinjalle nivusten korkeuteen
  • Etujalan puoleinen käsi on alempana
  • Hartiat suoraan eteenpäin (full-facing)

Irrottautuminen kättä kiertämällä (twisting release / bitulmyo pulgi)

Do-San-liikesarjan liikkeiden 6 ja 7 välissä suoritetaan otteesta irrottautuminen kättä kiertämällä. Myöhemmin irrottautumisia otteista esiintyy myös muissa liikesarjoissa.

  • Ojenna kättä terävästi eteenpäin ja käännä samalla kämmen lattiaa kohti
  • Toisen käden kämmenselkä pysyy paikoillaan
  • Asento muuttuu gunnun sogista annun sogin kaltaiseksi
  • Varpaat osoittavat vasemmalle viistoon ja asento jää päkiöille, kantapäät ilmassa

Nopeat liikkeet (fast motion / barun dongjak)

Do-San-liikesarjan liikkeet 15-16 ja 19-20 suoritetaan nopeina liikkeinä. Myöhemmin nopeita liikkeitä esiintyy myös muissa liikesarjoissa.

  • Lyönnit suoritetaan nopeasti ja aggressiivisesti
  • Takajalan polvi pysyy lähes suorana, kantapää nousee irti lattiasta (etujalan kantapää pysyy maassa)
  • Vain 2/3 aaltoliike: ensimmäisen lyönnin jälkeen paino nousee ylös (päkiöiden varaan) ja toisella lyönnillä laskee alas (takajalan kantapää maahan)
  • Ei lantion "twistausta"

6. Gup Vihreä vyö

Gojung sogi

  • Asennon pituus n. 1,5 hartianleveyttä etujalan varpaista takajalan sisäreunaan mitattuna
  • Asennon leveys n. 2,5 cm (yksi tuuma) kantapäiden välissä
  • Paino keskellä, 50 – 50 %
  • Hartiat ja lantio 45 astetta kulkusuunnasta (half-facing)
  • Etujalan polven ja kantapään linja pystysuora
  • Muistuttaa niunja sogi -asentoa, mutta on n. jalan leveyden verran pidempi ja paino keskellä

Goburyo sogi

  • Paino 100% tukijalalla
  • Tukijalan jalkaterä ja polvi 90 astetta kulkusuunnasta
  • Tukijalka koukistettuna siten, että polven ja varpaiden linja on pystysuora
  • Toisen jalan kantapää on tukijalan polven vieressä, polvi koukistettuna ja n. 45 astetta kulkusuunnasta, jalkasyrjä osoittaen kohti lattiaa

Niunja so sonkal nopunde anuro taerigi

  • Tasapainotuksessa kädet ojennetaan vastakkaisiin suuntiin kevyesti koukistettuna, iskevä takaviistoon ja vastaliikkeen tekevä käsi etuviistoon. Kämmenet osoittavat ulospäin.
  • Veitsikäsi osumahetkellä rintalinjalle
  • Kyynärpää n. 45 astetta koukussa (= kyynärvarren ja olkavarren välinen kulma n. 135 astetta)
  • Iskevä kohta silmien korkeudessa
  • Toisen käden sivunyrkki tuodaan hartian eteen
  • Vartalo viistottain (half-facing)

Gojung so kaunde baro jirugi

  • Normaali etukäden lyönti gojung sogi -asennossa
  • Osumahetkellä vartalo viistottain (half-facing)
  • Lyönti kulkusuuntaan hartialinjalle

Goburyo junbi sogi A

  • Palmok kaunde daebi makgi –torjunta goburyo sogi –asennossa
  • Torjunta valmistuu yhtäaikaisesti asennon kanssa (samalla kun toinen jalka vedetään polven viereen)
  • Vartalo viistottain (half-facing)

Gunnun so an palmok kaunde dollimyo makgi

  • Rystyset torjuntahetkellä hartian korkeudessa
  • Torjuvan käden puoleinen hartia hieman toista alempana
  • Käsi suorittaa ison pyörän liikkeen
    -> alas tuleva hyökkäys "kauhaistaan" sivuun, ja liike jatkuu keskikorkeuden torjuntaan
  • Vartalo viistottain torjunnan suuntaan (half-facing)
  • Torjuva käsi on n. 25 astetta kulkusuunnasta ulospäin
  • Liikkeen edetessä kädet hakevat voimaa vartalon mukaisesti etuviistosta
  • ”Kauhaisun aikana” selkä on mahdollisimman pystyssä ja koukistetaan takajalkaa (ei kumarreta)

Dwitcha jirugi (dwitchagi)

  • Suora potku taaksepäin (takapotku)
  • Suoritetaan kulkusuuntaan siten, että potkuhetkellä ylävartalo osoittaa vastakkaiseen suuntaan
  • Potkaiseva jalka tuodaan potkuun läheltä tukijalan polvea (ei sivulta kiertävällä liikkeellä)
  • Tukijalka suoraan taaksepäin, kulma potkuun nähden n. 180 astetta
  • Potkaisevan jalan varpaat osoittavat alaviistoon n. 45 astetta
  • Katse kohti osumakohtaa, hartiat ja lantio luonnollisissa määrin taaksepäin

5. Gup Vihreä vyö sinisellä raidalla

Kyocha sogi

  • Paino 100% tukijalalla, jalkaterä joko 45 tai 90 astetta kulkusuunnasta
  • Tukijalka koukistettuna siten, että polven ja varpaiden linja on pystysuora
  • Toisen jalan päkiä asetetaan ristiin tukijalan etu- (askellettaessa) tai takapuolelle (hypättäessä)
  • Molemmat jalkaterät osoittavat samaan suuntaan
  • Toisen jalan polvi koukistetaan ja kantapää pidetään hieman irti lattiasta

Gunnun so sonbadak kaunde golcho makgi

  • Tasapainotuksessa kädet käyvät n. hartian korkeudessa, torjuva käsi sisäpuolella siten, että torjuvan käden kämmensyrjä on alaspäin
  • Torjunta suoritetaan kaariliikkeellä, jotta torjuva kohta asettautuu oikein
  • Kyynärpää on taivutettu torjuntahetkellä n. 25 astetta ulospäin
  • Torjunnassa ei ole terävää kontaktia vastustajaan vaan torjunta on pehmeä, jolloin mahdollistetaan kiinniotto torjunnan jälkeen – huom: golcho makgi ei ole kiinniotto
  • Kämmen osoittaa lattiaan, kämmenkaari eteenpäin
  • Vartalo viistottain (half-facing)
  • Torjunta hartialinjalle

Gunnun so ap palkup kaunde taerigi

  • Tasapainotuksessa molemmat kämmensyrjät osoittavat alaspäin
  • Osumahetkellä toisen käden kämmen tuodaan lattakätenä iskevän käden kyynärpään etupuolelle
  • Iskevän käden nyrkin alapinta osoittaa lattiaan
  • Kyynärpäät 90 asteen kulmassa
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

(Twimyo) kyocha so dung joomuk nopunde yop taerigi

  • Iskussa käsien liike on samanlainen kuin gunnun so dung joomuk nopunde yop taerigissa (ks. 7. gupin käsitekniikat)
  • Osumahetkellä asento on viistottain (half-facing)
  • Yul-Gok-liikesarjassa tekniikka tehdään matalalla, noin kaksi hartianmittaa pitkällä hypyllä (twimyo). Muista aaltoliike!

Gunnun so doo palmok nopunde makgi

  • Tasapainotuksessa kämmenet osoittavat ulospäin ja ovat n. silmien korkeudessa
  • Tasapainotus sivulta
  • Torjuntahetkellä torjuvan käden rystyset ovat silmien korkeudessa ja toisen käden pikkusormen toinen nivel hipoo torjuvan käden kyynärpäätä
  • Torjuva käsi on n. 45 asteen kulmassa ja torjuva kohta (an palmok) on hartian keskilinjalla
  • Hartiat viistottain (half-facing), ei suoraan kulkusuuntaan

Goro chagi (koukkupotku)

  • Potkaiseva jalka tuodaan koukussa tukijalan ohi ja ulkopuolelle
  • Jalka suoristuu ennen potkua (hieman kuin sivupotku)
  • Potkuhetkellä jalka koukistetaan terävästi
  • Huom! Potku ei ole pelkkä polven koukistus, vaan voimaa haetaan yhtäaikaisesta lonkkanivelestä lähtevästä liikkeestä
  • Osumakohta kantapää

Yhdistetyt liikkeet (connecting motion / euijin dongjak)

Yul-Gok-liikesarjan liikkeet 16-17 ja 19-20 ovat yhdistettyjä liikkeitä. Myöhemmin yhdistettyjä liikkeitä esiintyy myös muissa liikesarjoissa.

  • Kaksi tekniikkaa suoritetaan yhdellä aaltoliikkeellä ja hengityksellä
  • Yhdistetyt liikkeet suoritetaan aina eri käsillä
  • Ensimmäinen tekniikka valmistuu, kun aaltoliike on yläasennossa (2/3 aaltoliike) ja toinen tekniikka asennon valmistuessa (1/3 aaltoliike)

4. Gup Sininen vyö

Dwitbal sogi

  • Asennon pituus 1 hartianmitta etujalan varpaista takajalan ulkosyrjään
  • Takajalalla 100 % painosta, kulma 15 astetta sisäänpäin kulkusuunnasta
  • Etujalan päkiä koskettaa maata, kantapää lähellä lattiaa, 25 astetta sisäänpäin kulkusuunnasta

Nachyo sogi

  • Muistuttaa gunnun sogia (jalkaterien suunnat, paino keskellä), mutta:
    • leveys yksi hartianmitta sisäsyrjistä mitattuna
    • pituus kaksi hartianmittaa

Niunja so sonkaldung kaunde bakuro makgi

  • Osumahetkellä sormenpäät hartian korkeudessa
  • Torjuntakohta hartian keskilinjalla
  • Tasapainotuksessa kädet käyvät ristissä kämmenet kohti lattiaa kuten an palmok makgissa

Dwitbal so sonbadak ollyo makgi

  • Tasapainotuksessa kädet käyvät noin rinnan korkeudella, kämmenet kohti lattiaa
  • Torjunta suoritetaan pyöreällä liikkeellä, molemmat kädet vastakkaisista suunnista
  • Torjuntahetkellä torjuvan käden kulma verrattuna kulkusuuntaan on noin 35 astetta sisäänpäin
  • Vartalo viistottain (half-facing)

Gunnun so wi palkup taerigi

  • Tasapainotetaan samalla tavalla kuin lyönti
  • Iskuhetkellä kyynärpää on silmien korkeudessa
  • Kyynärpäätä ei tarvitse vääntää suoraan eteenpäin vaan se on luonnollisesti hieman etuviistoon
  • Iskevän käden kämmenselkä on ylöspäin
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Gunnun so sang joomuk nopunde sewo jirugi

  • Tasapainotuksessa kädet tekevät pienen pyöreän liikkeen kämmenet rennosti vartaloon päin
  • Osumahetkellä kädet ovat noin 40 asteen kulmassa, nyrkit pystysuorasta hieman sisäänpäin
  • Nyrkit ovat niin lähellä toisiaan, että lyönti voidaan tehdä kasvoihin
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Gunnun so sang joomuk dwijibo jirugi

  • Kädet kiertävät isolla pyöreällä liikkeellä noin rinnan korkeudesta vyölle, jossa nyrkit alkavat kääntyä siten, että osumahetkellä kämmenselät ovat alaspäin
  • Osumahetkellä kyynärpäiden ja vartalon välissä on n. 5 cm, ja rystyset ovat hieman ylempänä kuin kyynärpäät
  • Osumahetkellä nyrkit suoraan eteenpäin
  • Voidaan suorittaa yhteen tai kahteen vastustajaan
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Gunnun so kyocha joomuk chookyo makgi

  • Tasapainotuksessa kädet tekevät ulkoa sisäänpäin pienen pyöreän liikkeen
  • Kädet nousevat torjuntaan suorassa linjassa
  • Kädet ristitään ranteiden kohdalta
  • Etummaisen jalan puoleinen käsi on ulkopuolella (kauempana omasta päästä)
  • Otsan ja ranteen välissä on n. 7 cm, ja ranteiden muodostama risti on päälaen korkeudessa

Niunja so dung joomuk nopunde yop taerigi

  • Suoritetaan samalla tavalla kuin gunnun so dung joomuk nopunde yop taerigi (ks. 7. gupin käsitekniikat), mutta asentona niunja sogi

Nachyo so sonbadak noollo makgi

  • Toisella kädellä suoritetaan vastaliikkeenä sonbadak ollyo makgi (ylöspäin torjunta kämmenellä)
  • Kädet käyvät tasapainotuksessa vastakkaisissa suunnissa, kämmenet osoittavat rennosti kohti omaa vartaloa (HUOM! Älä tuo käsiä liian lähelle vartaloa)
  • Kämmenet kohtaavat navan korkeudessa
  • Torjuntahetkellä kämmenet ovat noin rintalinjoilla
  • Painaltavan käden ranne mahdollisimman suorana, kyynärvarsi käännettynä hiukan sisäänpäin
  • Painallus tapahtuu alimpien vatsalihasten korkeudella
  • Kyynärpäät hieman ulospäin taivutettuna
  • Sormenpäät eivät osoita suoraan eteenpäin
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Moa so giokja jirugi

  • Tasapainotetaan samalla tavalla kuin normaali lyönti
  • Lyönti tehdään terävässä kulmassa
  • Osumahetkellä rystyset vastakkaisen puolen rintalinjalla
  • Käsi 90 asteen kulmassa ja hartian korkeudessa
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Gojung so digutja makgi

  • Tasapainotuksessa kädet käyvät vyön korkeudessa kämmenet ylöspäin
  • Torjunta suoraan kulkusuuntaan
  • Osumahetkellä torjuntatyökalut (kämmenkaari / bandalson) ovat asennon keskilinjalla
  • Alemman käden kyynärpää tuettuna vartaloon
  • Ylempi käsi silmien yläpuolella
  • Torjuntatyökalut ovat pystysuorassa linjassa polven kanssa
  • Vartalo on viistottain (half-facing), hieman eteenpäin kallistettuna

Bandae dollyo chagi (takakiertopotku)

  • Takakiertopotkussa osumakohta on pääsääntöisesti kantapää, joissain tilanteissa myös päkiä
  • Takakiertopotkun voi tehdä läpi pyörähtäen, jolloin potkun jälkeen otetaan seuraava tekniikka askeleella eteenpäin, tai pysäytettynä, jolloin palautuksesta astutaan suoraan uuteen asentoon aaltoliikkeellä. Värivöillä potku potkaistaan pääsääntöisesti läpi pyörähtäen.
    • Ala- ja keskikorkeudessa pysäytys tehdään 45 astetta ennen kulkusuuntaa
    • Yläkorkeudessa pysäytys tehdään 15 astetta ennen kulkusuuntaa (75 astetta sivulta)
  • Potkuun pyörähdetään selän kautta siten, että potkaisevaa jalkaa pidetään mahdollisimman pitkään maassa
  • Nopeus, tasapaino ja vartalon asento erittäin tärkeitä

Bandae dollyo goro chagi (takakiertokoukkupotku)

  • Takakiertokoukkupotku on takakiertopotkun muunnelma
  • Polvi vedetään osumahetkellä terävästi koukkuun
  • Potkulla on kaksi tarkoitusta:
    1. osua vastustajaan takakiertopotkulla
    2. osua lähestyvään vastustajaan koukkupotkulla

Irrottautuminen kättä kiertämällä (twisting release / bitulmyo pulgi)

Joong-Gun-liikesarjan liikkeet 15 ja 18 ovat otteesta irrottautumisia.

  • Viimeksi iskenyt käsi vetäistään terävästi pallean korkeuteen nyrkin yläpinta alaspäin
  • Toinen käsi hakee voimaa liikkeeseen edestä ja vetäistään vyölle samaan aikaan irrottautumisen kanssa
  • Asento vaihtuu gunnun sogiksi suoralla liikkeellä, ilman aaltoliikettä

Hidas liike (slow motion / neurin dongjak)

Joong-Gun-liikesarjan liikkeet 27, 29 ja 30 ovat hitaita liikkeitä. Myöhemmin hitaita liikkeitä esiintyy myös muissa liikesarjoissa.

  • Liike suoritetaan normaalein määrein mutta hidastettuna
  • Hidas hengitys koko tekniikan valmistumisen ajan
  • Hidastetulla liikkeellä testataan vartalonhallintaa ja tekniikan oikeaoppista suorittamista
    • Tasapaino, liikeradat ja voiman näkyminen myös hidastetussa liikkeessä

3. Gup Sininen vyö punaisella raidalla

Gunnun so dwijibun sonkut najunde tulgi

  • Pistävä käsi lähtee noin kainalon korkeudesta kyynärpää luonnollisesti alaspäin, kämmen eteenpäin
  • Pisto keskilinjalle alavatsan korkeuteen
  • Tasapainotuksessa toinen käsi ojentuu eteen keskikorkeudelle, josta se vedetään hartian eteen. Nyrkin sivupinta on lähellä pistävän käden hartiaa.
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Moa so dung joomuk nopunde yopdwi taerigi

  • Kädet käyvät ristissä rinnan edessä kämmenet kohti vartaloa, iskevä käsi ulkopuolella
  • Isku silmien korkeuteen, kyynärvarsi pystysuorassa
  • Toinen käsi tulee ojennettuna alas sivulle (muistuttaa palmok najunde makgia)

Moa so sang palkup yop tulgi

  • Tasapainotus kädet ristissä navan edessä
  • Pistot suoraan sivulle
  • Osumahetkellä kaksi etummaista rystystä ovat lähellä vyötä, nyrkkien sivupinnat osoittavat alaspäin

Annun so bakat palmok san makgi

  • Kädet nousevat jo tekniikan alussa W-muotoon
  • Osumahetkellä kyynärvarret pystysuorassa, kyynärpäät hiukan kainaloita alempana
  • Bakat palmokit osoittavat eteenpäin
  • Huom! Kyseessä on yhden käden (etukäden) torjunta, toinen käsi toimii vastaliikkeenä
  • Suoritettaessa polkaisuliikkeellä (bapgi / goorugi dongjak, eng. stamping motion) polkaisu tehdään polven korkeudesta, polvi osoittaa kulkusuuntaan (muista lantion kierto).

Niunja so doo palmok najunde miro makgi

  • Tasapainotus noin rinnan korkeudesta, kädet kuten normaalissa doo palmok makgissa (ks. 5. gupin käsitekniikat)
  • Torjunnan voima menee työntävästi alas ja sivulle
  • Torjuntakohta alavatsan korkeudella, käsi reiden suuntaisesti

Gunnun so mori japgi

  • Kiinniotto päästä
  • Kämmenet siten, että kiinniotto on mahdollista (ei pään yläpuolella)

Gunnun so opun sonkut nopunde tulgi

  • Tekniikka suoritetaan kuten lyönti, mutta pistävä käsi lähtee noin alimpien kylkiluiden korkeudesta
  • Osumahetkellä sormenpäät silmien korkeudessa

Niunja so dung joomuk nopunde yopdwi taerigi

  • Kädet käyvät ristissä rinnan edessä, kämmenet kohti vartaloa, iskevä käsi ulkopuolella
  • Isku silmien korkeuteen, kyynärvarsi pystysuorassa
  • Iskupinta (nyrkin yläpinta, dung joomuk) osoittaa taaksepäin
  • Isku on linjassa nyrkki – hartia – hartia
  • Toinen käsi tulee kyynärvarrella alastorjuntaan (bakat palmok najunde makgi)
  • Huom! Toi-Gye-liikesarjassa katse eteenpäin, perustekniikassa iskun suuntaan
  • Perustekniikassa liikuttaessa niunja sogi -asento otetaan kulkusuunnasta poispäin, askeltaminen vartalon etupuolen kautta kääntyen katse menosuuntaan säilyttäen

Niunja sonkal najunde daebi makgi

  • Tehdään kuten kaunde daebi makgi, mutta tasapainotus lähtee noin rinnan korkeudesta.
  • Etukäden paikka on noin 10 cm irti etureidestä, takakäsi alavatsan edessä

Moorup ollyo chagi

  • Terävä potku ylöspäin polvella
  • Liikesarjassa suoritetaan siten, että kädet tekevät vastaliikkeenä vetävän liikkeen alaspäin ja itseä kohti
  • Huom! Toi-Gye-liikesarjassa moorup ollyo chagilla ei hyökätä vastustajan päähän vaan palleaan. Vastustajan pää vedetään mori japgi -tekniikasta suorittajan ”syliin”, jolloin polvi osuu palleaan

2. Gup Punainen vyö

Soo jik sogi

  • Asennon pituus yksi hartianmitta takajalan sisäsyrjästä etujalan varpaisiin
  • Paino 60 % takajalalla, 40 % etujalalla
  • Hartiat 45 astetta kulkusuunnasta
  • Molemmat jalkaterät 15 astetta sisäänpäin
  • Polvet ovat suorana, mutta eivät lukossa

Annun so sonbadak miro makgi

  • Suoritetaan kuten lyönti, mutta työntävästi
  • Kämmen hartialinjalle osumahetkellä
  • Älä taivuta rannetta liikaa
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Niunja so ollyo jirugi

  • Suoritetaan pyöreällä liikkeellä
  • Nyrkin yläpinta osoittaa eteenpäin osumahetkellä
  • Toisen käden nyrkin sivupinta hartian eteen osumahetkellä
  • Lyödään keskelle, hartian korkeuteen
  • Vartalo viistottain (half-facing)

Soo jik so sonkal naeryo taerigi

  • Kädet käyvät ristissä rinnan korkeudella iskevä käsi ulkopuolella, kämmenselät ylöspäin
  • Veitsikäsi osumahetkellä hartian korkeudella, käsi suorana
  • Isku suoritetaan pyöreällä liikkeellä
  • Vartalo viistottain (half-facing)

Niunja so kaunde baro jirugi

  • Suoritetaan kuten normaali lyönti (niunja sogissa takakäsi on baro-puoli)
  • Nyrkki on samansuuntainen etujalan jalkaterän kanssa
  • Vartalo viistottain (half-facing)

Niunja so yop palkup tulgi

  • Kädet käyvät noin pallean korkeudella, kämmensyrjät alaspäin, pistävä käsi alapuolelta
  • Pistävän käden kämmenselkä alaspäin osumahetkellä
  • Kyynärpää osoittaa taaksepäin osumahetkellä
  • Vartalo viistottain (half-facing)
  • Suoritetaan Hwa-Rang-liikesarjassa liu'ulla (ks. 2. gupin muut tekniikat)

Moa so an palmok yobap makgi

  • Kädet käyvät rinnan edessä kämmenselät vastakkain, torjuva käsi ulkopuolella
  • Käsi 80 asteen kulmassa osumahetkellä, keskisormi hartialinjalla, sormenpäät silmien korkeudella
  • Toinen käsi ojennettuna alas sivulle
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Liuku (sliding / mikulgi)

Hwa-Rang-liikesarjassa liike 25 suoritetaan liu'ulla. Myöhemmin liukua käytetään myös muissa liikesarjoissa.

  • Menosuunnasta kauempi jalka työntää liu'un liikkeelle (eteenpäin liukuessa takajalka, taaksepäin liukuessa etujalka)
  • Liuku ei ole hyppy; jalat hipovat koko ajan lattiaa
  • Liu'un pituus riippuu käyttötarkoituksesta (liikesarjan ohjeista)
  • Normaalisti liu'utaan pitkiä etäisyyksiä (1-2 hartianmittaa) yhdellä sulavalla liikkeellä
  • Yleisimmät asennot, joissa liukua käytetään, ovat niunja sogi, dwitbal sogi, annun sogi ja gojung sogi

Irrottautuminen vetämällä (pulling release / dangimyo pulgi)

Hwa-Rang-liikesarjassa liike 12 (kaunde yopcha jirugi) on samalla otteesta irrottautuminen vetämällä käsiä pois päin. Kädet vedetään vastakkaiseen suuntaan vartalon eteen lähelle lantiota siten, että ne eivät kuitenkaan koske toisiaan.

1. Gup Punainen vyö mustalla raidalla

Gunnun so sonkal nopunde ap taerigi

  • Kädet käyvät kevyesti koukistettuina vartalon sivuilla, kämmensyrjät alaspäin
  • Veitsikäsi silmien korkeudella osumahetkellä, käsi 45 astetta koukistettuna
  • Iskevä osa keskilinjalla
  • Toisen käden kämmenselkä otsan eteen
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Gunnun so sonkaldung nopunde bandae ap taerigi

  • Kädet käyvät kevyesti koukistettuina vartalon sivuilla, kämmensyrjät alaspäin
  • Toinen käsi lattakätenä, kämmenselkä kyynärpään alla
  • Iskupinta silmien korkeudessa, vartalon keskilinjalla
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Annun so bakat palmok ap makgi

  • Torjuva käsi käy vartalon sivulla, tasapainottava käsi ojentuu eteen
  • Torjuva kohta vartalon keskilinjalla osumahetkellä
  • Sormenpäät hartian korkeudella
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)

Niunja so kyocha sonkal momchau makgi

  • Kädet käyvät kevyesti koukistettuina vartalon etuviistoissa
  • Takajalan puoleinen käsi sisäpuolella torjuntahetkellä
  • Kädet ristittyinä ranteesta
  • Käsien ristikohta hiukan kyynärpäitä ylempänä
  • Sormenpäät hartian korkeudella
  • Käsien ristikohta edestä katsottuna vartalon keskilinjalla
  • Vartalo viistottain (half-facing)
  • Lisätietoa: Kun tehdään X-veitsikäsillä torjunta, siitä voi seurata kiinniotto (esim. askelottelussa)

Gunnun so doo sonbadak ollyo makgi

  • Kädet käyvät noin pallean korkeudella kämmenet alaspäin
  • Torjunnat suoritetaan pyöreällä liikkeellä noin pallean korkeuteen
  • Kyynärpäät noin 35 astetta ulospäin torjuntahetkellä
  • Kämmenet hieman ylempänä kuin kyynärpäät
  • Vartalo suoraan eteenpäin (full-facing)